Noen sparer til en Chanel veske, jeg sparer til en natt på The Peninsula Paris
Hva betyr egentlig verdens beste hotellopplevelse uavhengig av pris og klassifisering?
For meg handler det om service, et møte mellom gjest og den ansatte på hotellet. At de som jobber der klarer å se dine behov, skape magi og overraske deg som gjest under oppholdet.Men det handler vel så mye om detaljer. Hvordan fungerer hotellrommet? Har designere tenkt på funksjonalitet? Er kvaliteten på frokosten bra, gir de ansatte deg en god start på dagen? Er hotellet rent, har de ansatte tatt vare på hotellet som de gjør med sitt eget hjem? Lukter det godt og ikke ser slitt ut? Vi har alle forventninger når vi sjekker inn på et hotell.
Og gjett om mine forventninger var høye da jeg sjekket inn hos den fineste dama i Paris. Peninsula Hotels har kun 10 hoteller i verden og jeg har hatt gleden av å teste noen få av de. I mange år har The Peninsula Bangkok stått på topp 5 listen min over unike hotellopplevelser. De leverer virkerlig service i verdensklasse. Vanskelig å slå de!
Det var også noe helt spesielt å bo på The Peninsula Beverly Hills hvor det myldret av Hollywood stjerner (Jessica Alba som svømte rundt i bassenget, Tony Bennett satt i badekåpe i en Cabana ved siden av meg, Cuba Godding Jr snakket høylytt under middagen og Pierce Brosnan på nabobordet under frokosten) Jeg blir sjelden star-struck fordi jeg har vært privilegert i jobben min og møtt mange spennende mennesker - kjente og ukjente. Men en touch av Hollywood var allikevel litt spesielt. Men det som var enda mer spesielt, var at de ansatte passet på meg som om jeg var hovedrolleinnehaveren i en film. Det er nettopp det som er magi. At det spiller ingen rolle om du heter, Per, Pål eller Pierce. Alle skal få samme stjernebehandling. Det oppsummerer The Peninsula i et nøtteskall, de har ikke vokst seg så store at de har glemt hvor viktig det er å ta vare på hver eneste gjest som går inn hotelldøren. De peker ikke retningen for deg, de tar deg til dit du skal. De følger deg på veien og spør hvordan du har det, om du trives eller om det er noe de kan gjøre for at du skal få det enda bedre. Det er faktisk verdt pengene å oppleve service i verdensklasse.
“Hva betyr egentlig verdens beste hotellopplevelse uavhengig av pris og klassifisering?”
Så hvordan tok the Grand Lady vare på meg i Paris. Med ypperste klasse. Jeg kjente det kilte i magen når jeg ble vist til rommet mitt. Jeg fikk en omvisning av det som skulle bli mitt paradis i 24 timer. Det gjeveste var omkledningsrommet, mitt eget walk- in closet med god plass til å pakke ut. Kleshengere dekket i silke, langspeil, belysning til ulike anledninger, musikkanlegg, alt av utstyr til hår eller til sko, til og med en negletørker dersom du trenger å lakke neglene. Her var ingenting glemt, og dette var bare starten på rommet.
Jeg hadde nesten vanskeligheter med å velge om jeg ville oppholde meg mest på badet eller på soverommet. Badet var innredet som et eget spa. Prikken over i én var vel et temperert toalettsete og jo... vask og lufttørk var også automatisert, til og med et eget musikkanlegg og et calling-system. Kunne jo tenkes man gikk tom for toalettpapir ;)
Man trenger jo ingenting av dette på et hotell, men hvem synes ikke det er gøy å oppleve.
The Peninsula Paris har full kontroll på gjestene sine. De har gjort god research i forkant slik at de kan gi deg noen små overraskelser underveis. Min store opplevelse var når de hadde printet ut firma logoen min og laget den i sjokolade. Jeg ble rørt og stolt, at de tok seg tid til dette og Guest Relation Manager var like ivrig på å vise meg det som jeg ble overrasket.
Det er vel ingen tvil at jeg sov godt den natten i min over-sized hotellseng med sengetøy som jeg sjelden har sovet bedre i. Jeg hadde bare råd til å bo her en natt, men når jeg lukket øynene den kvelden tenkte jeg på at jeg virkelig hadde klart å nyte hvert minutt så langt.
Mine favorittopplevelser på The Peninsula Paris:
- Middag i restauranten LiLi. Ypperste klasse av kantonesisk og Szechuan mat på menyen. Spør etter en av de sjarmerende "booths" med runde bord i en gudommelig teatralsk setting.
- Frokost i Le Lobby er noe helt spesielt. Den gamle spisesalen har blitt restaurert til å gjenspeile Belle Epoque tidens herligheter. Det er ikke spesielt billig å spise frokost, man får sjokk av prisene. Men lukk øynene og bestill deg det du måtte ønske deg fordi det er så innbydende at det er som å beundre et kunstverk, og hver munnfull er himmelsk.
- En før-maten-drink i Le Bar Kléber
- Et Insta-moment i lobbyen eller på takterrassen fordi du vil ikke oppleve noe vakrere.
- Spa er ikke som andre hotellspa, det er en reise i velvære så sett av god tid.
Når jeg skal sjekke ut kommer deres HR-sjef Julie Andry for å hilse på meg. Jeg forteller henne at jeg har lagt merke til at de ansatte alltid viser vei på hotellet ved å personlig ta deg tid du skal . De peker ikke. Det blir hun glad for å høre fordi hun sier at dette er nedfelt i Peninsula reglene at et møte med gjest skal aldri avsluttes før man er sikker på at gjest er ved sin destinasjon eller har det de trenger. Det er musikk i mine ører, og spesielt når de lykkes med det. Jeg startet med å spørre om hva verdens beste hotellopplevelse er. Jeg tror The Peninsula Paris har gitt meg det!
Pictures: Private or courtesy of The Peninsula Paris